‌آشنایی با روش آی وی اف (IVF)

  • خانه
  • ‌آشنایی با روش آی وی اف (IVF)
Image Image
آشنایی با روش آی وی اف (IVF)
  • 2024-03-16T10:45:00+03:30

امروزه به دلایل مختلف ناباروی در بین بسیاری از زوج ها رواج یافته است. از این رو، بسیاری از زوجین برای درمان این مشکل به روش ها و راه های مختلف روی می آورند. یکی از مهمترین و موثرترین راه هایی که در حال، حاضر برای درمان مشکل ناباروری خانم ها استفاده می شود، استفاده از روش IVF است. از این رو، در این مطلب به بررسی این روش می پردازیم. برای آشنایی با این روش همراه ما باشید.

آی وی اف

یکی از موثرترین و اصلی ترین روش هایی که در حال حاضر برای درمان ناباروری استفاده می شود، روش آی وی اف است. در این روش، برای درمان ناباروری، تخمک بالغ از تخمدان خانم خارج می شود و با اسپرم در محیط آزمایشگاهی لقاح داده می شود. بعد از این که با این روش، تخمک بارور شد، به داخل رحم منتقل می گردد. انجام این روش، در حدود سه هفته به طول می انجامد. گاهی هم این چرخه به چند مرحله تقسیم می شود و از این رو، می تواند زمان بیشتری را ببرد.

 

 

مراحل انجام IVF

برای انجام این روش، نیاز است که مراحل مختلفی به صورت دقیق و مرتب طی شود. تا به این صورت بهترین و دقیق ترین نتیجه را به دست آورد. از جمله مراحلی که برای انجام این روش باید انجام دارد، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- انجام سونوگرافی

اولین و مهمترین مرحله برای انجام این روش، سونوگرافی است. با استفاده از سونوگرافی می توان وضعیت تخمدان ها، تعداد فولیکول ها و همچنین میزان و جریان خون به تخمدان ها و را بررسی کرد و نتیجه وضعیت رحم برای لانه گزینی و باروری را تعیین نمود. برای کسب نتیجه بهتر، در پنجمین روز سیکل قاعدگی مجدد سونوگرافی از افراد متقاضی انجام می شود. در این سونوگرافی پزشک به بررسی رشد فولیکول ها و ضخامت اندومتری آن می پردازد. علاوه بر این، در این موقع دو آزمایش خون برای ارزیابی سطح استروژن انجام می شود.

2- مراقبت های قبل از بارداری

قبل از این که به این روش، اقدام به بارداری شود، ممکن است، نیاز به مراقبت ها و پرهیزهای خاصی باشد. از این رو، ممکن است، پزشک برای شما قرص ضد بارداری تجویز کند. به این صورت سبب کاهش کیست تخمدان ها و سندروم حساس شدن تخمدان ها شود. همچنین اگر سیکل پریودی منظم نباشد، در این صورت پزشک پروژسترون تجویز می کند. بنابراین با مراقبت ها و بررسی های قبل از بارداری زمینه را برای انجام این روش و بارداری مهیا و فراهم می نمایند.

3- شروع آی وی اف

پروسه انجام آی دی اف با دوره قاعدگی شروع می شود. در روز دوم قاعدگی ابتدا آزمایش خون و سونوگرافی واژینال انجام می گیرد. بعد از انجام این روش ها، در صورتی که مانعی نباشد، فرد دارویهای باروری دریافت می کند. این داروها موجب تحریک تخمدان ها می شوند. نوع این داروها، معمولا ترزیقی می باشند و فرد باید 4 تا ترزیق به مدت هفت الی ده روز انجام دهد. با استفاده از این داروها، رشد تخمدان ها و اووسیت ها کنترل می شود.

4- بالغ رشد اووسیت ها

در این مرحله hsg تزریق می شود. این نوع تزیق حساسیت بالایی دارد و لازم است با دقت و توسط پزشک متخصص و مجرب انجام شود. این تزریق معمولا زمانی انجام می شود که سایز 4 فولیکول به اندازه 18 الی 20 میلی متر و سطح استروژن به بالا 2000 میل متر رسیده باشد.

5- تخم کشی

یکی از مهمترین و اصلی ترین مراحل انجام این روش باروری است. تخم کشی معمولا 34 الی 36 ساعت بعد از ترزیق HSG انجام می شود. برای انجام این عمل از بیهوشی موضعی استفاده می شود.

بعد از این که تخمک کشی انجام شد، نوبت به باروی تخمک ها می رسد. از این رو، تخمک های خارج شده از تخمدان، در محسط آزمایشگاهی با اسپرم جدا شده از مایع منی همسر بارور می شود. و سپس به داخل اووسیت منتقل می گردد.

6- انتقال جنین

بعد از اینکه در محیط آزمایشگاهی جنین تشکیل شد، به داخل رحم منتقل می گردد. این انتقال معمولا ما بین 2 الی 5 روز بعد از تخمک کشی انجام می شود. این روند، بدون درد و با بیهوشی انجام می شود. در هر انتقال می توان بین دو تا پنج جنین را انتقال داد. بعد از پایان انتقال فرد می تواند دو سه ساعت استراحت کرد و سپس ترخیص می شود.

7- تست آی وی اف و بارداری

آخرین مرحله است. این مرحله معمولا دوازده روز بعد از کاشت جنین انجام می شود. بر این است و با انجام آن می تواند تشخیص داد که بارداری و یا ناموافق بوده است.

 

 

مراقبت های بعد از انجام آی وی اف

لازم است، افرادی که از این روش برای درمان ناباروری خود استفاده می کنند، به برخی از نکات و مراقبت های لازم و ضروری توجه و دقت داشته باشند تا بتوانند بهترین و مناسب ترین نتیجه را به دست آورند. در برخی موارد، فرد بعد از انجام این عمل دچار لکه بینی و یا خونریزی خفیف می شود. این نوع لکه بینی و خونریزی مشکلی ندارد ولی در صورت شدید شدن باید حتما به پزشک مراجعه کرد. ولی با این حال، به صورت کلی لازم است بعد از انجام این عمل، مراقبت های لازم را انجام داد، از جمله این مراقبت ها می توان به این موارد اشاره نمود.

– به مدت سه روز به صورت نسبی استراحت کنید.

– از انجام فعالیت های ورزشی سنگین پرهیز کنید.

– از داشتن رابطه جنسی برای مدت 17 روز پرهیز نماید.

– از برداشتن و جا به جای اجسام سنگین پرهیز نماید.

– به رژیم غذایی خود دقت کنید و از رژیم های غذایی حاوی سبزیجات و میوه ها استفاده کنید. برای جلوگیری از یبوست از غذاهای ملین استفاده کنید.

– از دوش واژنیال و یا تامبو استفاده نکنید.

– برای حمام کردن، از وان حمام و همچنین شنا کردن برای مدت 48 ساعت پرهیز کنید.

به این صورت می توانید با استراحت کردن و خوابیدن به مقدار کافی بهترین و مناسب ترین نتیجه را به دست آورید. ولی با این حال، در صورت بروز خونریزی شدید، تنگی نفس، حالت تهوع و یا درد شدید به پزشک باید  مراجعه کرد.

  • برچسب ها: