‌درمان بی اختیاری ادراری

• ‌درمان بی اختیاری ادراری
درمان بی اختیاری ادراری

رفع مشکلات زنان و بی اختیاری ادراری

وقتی با هر عطسه و سرفه نیاز فوری به تعویض لباس پیدا می کنیم و یا پیوسته خالی کردن مثانه برای ما بسیار آزاردهنده است. این مشکل که بیشتر زنان را تحت تاثیر قرار می دهد، همان بی اختیاری ادرار می باشد. بانوان به دلیل بارداری و زایمان و همچنین دوران یائسگی و یا داشتن مشکلاتی مثل خشکی واژن و عمل هیسترکتومی بیشتر مستعد بی اختیاری ادرار هستند.

بی اختیاری  ادرار در هر سنی ممکن است ایجاد شود. مهمترین عامل بی اختیاری ادرار، ضعف عضلات کف لگن می باشد. این عضلات موجب پشتیبانی و حمایت از ارگان های لگنی هستند و نقش مهمی در حفظ ادرار در مثانه دارند. از دست دادن تونیسیته عضلات کف لگن و همچنین .کاهش کلاژن در مخاط و عضلات، باعث تغییر زاویه بین پیشابراه و مثانه می شود که در نتیجه منجر به بی اختیاری ادرار می گردد.

درمان بی اختیاری ادرار با روش لیزر

با استفاده از لیزر واژینال 2 Co، بدون برش و بخیه، همچنین بدون درد و خونریزی می توان  باعث  استحکام عضلات کف لگن، تقویت ماهیچه های این ناحیه شد. در نهایت لیزر واژینال یک راه درمان ساده در بی اختیاری ادرار می باشد. با استفاده از لیزر به خاطر تحریک کلاژن سازی و افزایش خون رسانی، می توان سبب تقویت عضلات کف لگن شد، که درمان کم تهاجمی برای بی اختیاری ادرار محسوب می شود.

توصیه هایی جهت پیشگیری از بی اختیاری ادراری

ورزش در جوانی جهت استحکام عضلات لگنی، بسیار موثر در جلوگیری از این عارضه است. انجام معاینات لگنی بعد از زایمان، که در صورت افتادگی یا پارگی و ضعف عضلات لگنی، حتماً ترمیم انجام شود. ترمیم می تواند به صورت جراحی و یا استفاده از لیزر واژینال انجام شود. لیزر می تواند در کوتاه ترین زمان ممکن و به روش کاملا ساده و ایمن سبب استحکام عضلات کف لگن گردد و باعث بهبود بی اختیاری ادرار شود. بعد از اینکه پزشک معالج معاینات لازم را انجام و تشخیص ضعف عضلات کف لگن را داد، لیزر واژینال می تواند کمک زیادی در تقویت این عضلات و بهبود بی اختیاری ادرار داشته باشد.

توصیه های لازم در بیماران با بی اختیاری ادرار

1. انجام ورزش های کف لگن مثل ورزش کگل، که به استحکام بیشتر عضلات کف لگن و کنترل ادرار در مثانه کمک می کند.
  2. اضافه وزن و چاقی باعث افزایش فشار داخل شکمی و افزایش فشار به مثانه می گردد. با رعایت رژیم غذایی مناسب و کاهش وزن می توان از اضافه وزن و همچنین بی اختیاری ادرار ناشی از آن جلوگیری کرد.
  3. در مصرف دارو احتیاط کنید. حدود ۳۰۰ دارو وجود دارد که باعث بدتر شدن بی اختیاری ادرار می شود.  پس حتما با پزشک متخصص خود، در این زمینه مشورت کنید.
  4. تغذیه نقش کلیدی در بی اختیاری ادرار دارد. استفاده از غذاهای پر کافئین و مصرف الکل موجب تحریک دستگاه ادراری می شود و می تواند بی اختیاری ادرار را شدت بخشد.
  5. پیشگیری از عفونت های ادراری، زیرا عفونت های ادراری باعث ضعف ماهیچه های مثانه و در نتیجه سبب بی اختیاری ادرار می گردد.

عفونت ادراری

به عفونت واژن با عامل باکتریایی، عفونت ادرای گفته می شود. این عفونت علاوه بر مثانه و مجاری ادراری، کلیه ها و حالب را نیز درگیر می کند. عفونت ادراری در زنان شایع تر از مردان است. از هر دو زن، یک نفر در طول زندگی خود، حداقل یک بار عفونت ادراری را تجربه می کنند. در بیشتر موارد این عفونت به دلیل باکتری E.coli ایجاد می شود. اگر خانومی بیماری زمینه ای و یا شرایط جسمانی خاصی نداشته باشد و مبتلا به این عفونت شود در اصطلاح می گویند، دچار عفونت ساده مثانه شده است. بعد از بررسی شرح حال بیمار، دکتر متخصص زنان با تجویز آنتی بیوتیک های مخصوص به درمان این عفونت می پردازد. حال اگر خانمی در دوران بارداری به عفونت ادراری مبتلا شود و یا دارای بیماری دیابت باشد، در این حالت درمان عفونت ادراری پیچیده می شود.

مزایای درمان بی اختیاری ادرار با لیزر

1. این روش درمان غیر تهاجمی است.
  2. این درمان بدون درد و خونریزی انجام می شود.
  3. نیاز به مصرف دارو و آنتی بیوتیک ندارید.
  4. طول مدت درمان حدود ۲۰ دقیقه است.
  5. این درمان سرپایی و بدون بستری شدن می باشد.
  6. بعد از درمان فرد می تواند فعالیت های روزانه را از سر بگیرد.
  7. درمان بی اختیاری ادرار با لیزر مونالیزا روش بسیار موثری بوده و نواحی آسیب دیده را تحریک می‌کند و موجب جوانسازی دیواره های واژن می گردد.

عفونت واژن

برخی بانوان به صورت مکرر با عفونت واژن درگیر می‌شوند. و این مشکل به سه دلیل اتفاق می افتد:

1.برخی بانوان با ناتمام گذاشتن دوره درمان و رها کردن داروهای مورد استفاده موجب درمان ناتمام این عفونت می شوند.

1. عفونت مخفی شریک جنسی.
  2. کاهش قدرت سیستم ایمنی بدن و واژن.

شستشوی وسواس گونه ناحیه تناسلی و واژن باعث ایجاد زمینه برای وجود میکروب در این ناحیه می شود. استفاده از دوش واژینال به صورت افراطی توصیه نمی شود. زیرا شستشوی واژن به صورت مکرر باعث به هم خوردن Ph واژن می شود و تعادل میکروبی آن را به هم می زند و شما را مستعد ابتلا به عفونت می کند. برخی بیماری ها و شرایط جسمی و روحی مانند بیماری دیابت و بیماری های نقص سیستم ایمنی و یا افسردگی و استرس های طولانی مدت موجب ضعیف شدن بدن می شود. این امر موجب ادامه دار شدن عفونت واژن می گردد. برای درمان عفونت های واژن، بهترین راه حل این است که خود درمانی نکنید و به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید. در برخی موارد نیاز است که شریک جنسی شما نیز درمان شود. برخی داروها که در اصطلاح به پروبیوتیک معروف هستند، دارای مواد و باکتری های مفیدی هستند که برای درمان عفونت واژن مناسب است. استفاده از لیزر مونالیزا تاچ برای کنترل عفونت های مکرر واژن بسیار خوب می باشد. افزایش خونرسانی واژن که به دنبال انجام لیزر مونالیزا تاچ اتفاق می‌افتد، باعث بهبود اکسیژن رسانی و همچنین تغذیه گلیکوژن برای سلول های این قسمت واژن می شود. امروزه عفونت مکرر واژن با کمک لیزر مونالیزا یکی از بهترین انتخاب ها است.