‌درمان بیماری فیبروکیستیک پستان

• ‌درمان بیماری فیبروکیستیک پستان
درمان بیماری فیبروکیستیک پستان
  • 2024-03-16T10:36:00+03:30

همانطور که در مقاله گذشته بیان کردیم، این بیماری در بسیاری از خانم ها علامت خاصی ندارد و نیازی به درمان های تهاجمی پیدا نمی‌کند. این بیماری که با درد پستان ها همراه می شود. معمولا درست قبل از شروع قاعدگی علائم و ناراحتی ناشی از آن بیشتر می شود و با شروع قاعدگی رو به کاهش می رود. دلایل مشخصی برای پیدایش این بیماری عنوان نمی‌شود. ولی همواره متخصصین زنان، تغییرات هورمونی را عامل اصلی بروز آن دانستند. برخی درمان و داروهای خانگی در بهبود علائم این بیماری موثر است. شما می توانید از کیسه های آب گرم بر روی سینه استفاده کنید. در هنگام ناراحتی و درد، از پوشیدن سوتین تنگ و سفت خودداری نمایید. خوشبختانه علائم بیماری فیبروکیستیک سینه پس از یائسگی بسیار کم می شود.

درمان های پزشکی

در برخی بیماران که درد شدید و یا توده های کیستی بزرگ ایجاد شود، نیاز به درمان های دارویی و بیمارستانی ایجاد می شود. یکی از راه ها که در مطب پزشک متخصص انجام می شود، استفاده از آسپیراسیون سوزن ریز می باشد. این روش برای خالی کردن مایع درون کیست های درون سینه استفاده می شود. پزشک متخصص می تواند در مطب خود با استفاده از یک سوزن نازک مخصوص این عمل، برای خارج کردن مایع از درون کیست ها اقدام نماید. راه دوم که برای درمان این نوع کیست ها استفاده می شود، عمل جراحی می باشد. برخی کیست ها پس از آسپیراسیون بر طرف نمی‌شوند. در این موارد پزشک می‌تواند از عمل جراحی برای برداشتن توده ها استفاده نماید.

درمان دارویی

معمولاً پزشکان از داروهای متفاوتی برای درمان فیبروکیستیک پستان بسته به وضعیت بیمار استفاده می کنند. از معمول ترین داروها، داروهای ضد التهابی مانند استامینوفن و یا ایبوپروفن را می توان نام برد. که برای کمتر کردن درد و یا ناراحتی استفاده می شوند. داروهای ضد بارداری نیز که می تواند سطح هورمون ها را تنظیم نماید. برای همین پزشکان جهت تسکین درد پستان تجویز می کنند. از داروهای دیگری که برای درمان این بیماری استفاده می شود، می‌توان به داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند ژل دیکلوفناک اشاره کرد، که درد موضعی  را کاهش می دهد. برخی پزشکان هورمون درمانی را برای کاهش درد پستان تجویز می کنند.

تحقیقات نشان داده است که ژل  پروژسترون می ‌تواند در کاهش اندازه و تعداد کیست ها موثر باشد. پزشکان داروهای ضد بارداری که حاوی استروژن یا پروژسترون هستند را توصیه می نماید. راه دیگری که برای درمان بیماری فیبروکیستیک توصیه می شود، استفاده از مکمل های داروی می باشد. مکمل هایی مانند ویتامین ب ۶  و یا ویتامین ای  می توانند بعد از استفاده در طی دو تا سه ماه، در کاهش درد موثر واقع شوند. مصرف ۲۰۰ واحد بین المللی ویتامین ای، دو بار در روز به مدت دو یا سه ماه می تواند درد سینه ها را کاهش دهد. توجه داشته باشید که زنان باردار و شیرده نمی‌توانند بیشتر از ۱۰۰۰ میلی گرم ویتامین ای در روز دریافت نمایند. اگر مصرف مکمل ها بعد از ۴ ماه فایده نداشت، بهتر است که مصرف آن قطع شود. البته باید به خاطر داشته باشیم، استفاده و یا قطع هر دارویی باید با تشخیص و تجویز پزشک متخصص انجام گیرد.

درمان های خانگی

همان طور که ذکر شد، برای کم کردن درد سینه می توان از کمپرس آب گرم بر روی سینه ها استفاده کرد. کیسه های آب گرم نباید زیاد داغ باشند. نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشیم، استفاده از سوتین مناسب در موقع ناراحتی و درد می باشد، که می تواند به تسکین علائم کمک کند. راه موثر دیگر از درمان خانگی، استفاده از روغن گل پامچال است. این روغن را می توانید از داروخانه ها نیز به صورت کپسول بیابید. یکی از مهمترین روش های  درمان خانگی اصلاح سبک زندگی در جهت درمان است. بیمار باید مصرف کافئین را کم نماید. قهوه ،چای، نوشیدنی های انرژی زا و شکلات را محدود کنید. نکته دیگر که در رژیم غذایی باید رعایت شود، مصرف شکر می باشد که باید شدیدا کاهش یابد. مصرف فیبر را تا مقدار ۳۰ گرم در روز افزایش دهید. سعی کنید سبزی، غلات و میوه جات را بیشتر در رژیم غذایی خود بگنجانید. مقدار مصرف نمک را کنترل نمایید. از غذا های چرب و سرخ شده و پر ادویه کمتر استفاده کنید. بهتر است در هنگام خواب سینه بند استفاده نکنید.

اگر یائسه هستید  و داروهای هورمونی  مانند استروژن مصرف می کنید، درباره کم کردن دوز دارو یا حتی توقف آن با پزشک خود صحبت کنید. کاهش منابع استروژن از رژیم غذایی می‌تواند در بهبود علائم موثر باشد. برای اینکه زودتر به نتیجه برسید، قبل از مراجعه به پزشک شرایط و وضعیت خود را یادداشت نمایید. مهم ترین موضوعات، تاریخ و نتیجه ماموگرافی قبلی یا لیست داروها و همچنین ویتامین ها و مکمل های مصرفی، تاریخ شروع و پایان پریودی و علایم سینه درد در این زمان ها می باشد.

مهم ترین نکته در تشخیص به هنگام بیماری های مربوط به خانم ها، به خصوص بیماری های مربوط به سینه این است که، خانم ها همواره باید خود مراقبتی را انجام دهند. زنان باید با حالت نرمال پستان خود آشنایی داشته باشند. تا هر گونه تغییر را متوجه شوند و به پزشک مراجعه نمایند. به یاد داشته باشید توده های پستانی سرطانی نیستند. ولی توده ها باید برای جلوگیری از سرطان سینه مورد بررسی و درمان واقع شوند. شما می توانید برای استفاده بیشتر از اطلاعات مربوط به بیماری ها و مشکلات زنان و همچنین اطلاعات مربوط به زایمان، از مقالات دیگر سایت بازدید نمایید و همچنین صفحه اینستاگرامی خانم دکتر پیمانه دهقانی را دنبال کنید.

• برچسب ها: