‌زایمان طبیعی بدون درد

  • خانه
  • ‌زایمان طبیعی بدون درد
Image Image
زایمان طبیعی بدون درد
  • 2024-03-16T10:40:00+03:30

با وجود اینکه در این اواخر بسیاری از بانوان باردار ترجیح می دادند، زایمان سرازین داشته باشند. ولی با این امروزه امروزه به دلیل عوارض و خطراتی که این نوع زایمان دارد، بسیاری از بانوان تمایل به زایمان طبیعی بدون درد دارند. ولی با این حال، برای بسیاری از بانوان این نوع زایمان محل سوال است و بسیاری از افراد در مورد آن اطلاعات دقیق و درستی ندارند. از این رو، همراه ما باشید تا با به بررسی زایمان طبیعی بدون درد بپردازیم.

زایمان طبیعی

امروزه با رواج یافتن روش زایمان طبیعی، سبب شده است که امروزه بسیاری از خانم ها، ترجیح دهند به جای سزارین، به زایمان طبیعی بدون درد روی آورند. از این رو، امروزه تعداد بانوانی که اقدام به زایمان طبیعی می کنند، در مقایسه با خانم هایی که سزارین می کنند، روز به روز در حال افزایش است.

به احتمال زیادی امروزه اکثریت افراد عبارت زایمان بدون درد را شنیده باشند. با شنیدن این عبارت، اولین سوالی که برای افراد ایجاد می شود، این است که آیا چنین چیزی ممکن است؟ در پاسخ به این سوال و سایز سوالات مشابه باید گفت که بله، امروزه به لطف پیشرفت های علمی و فنی امکان زایمان بدون درد کاملا برای بانوان وجود دارد. چرا که امروزه روش هایی وجود دارد، که با استفاده از آنها می توان به صورت بی درد زایمان درد و دیگر دردهای چندین ساعته را متحمل نشد.

روش های زایمان بدون درد

به صورت کلی می توان گفت که برای زایمان بدون درد، از دو روش اصلی امروزه استفاده می شود. این دو روش، شامل روش های دارویی و غیر دارویی است. بنابراین، خانم های باردار بر اساس شرایط خود و همچنین تشخیص پزشک متخصص می توانند به استفاده از یکی از این راه ها روی بیاورند.

 

 

راه ها و روش های غیر دارویی زایمان بدون درد

یکی از مهمترین و رایج ترین روش هایی که برای زایمان بدون درد استفاده می شود، استفاده از روش های غیر دارویی می باشد. از جمله این روش ها می توان به ماساژ، هیپوتیزم، تمرکز، گیاه درمانی، طب سوزنی، زایمان در آب، انرژی درمان و غیره اشاره کرد. هر یک از این روش ها، دارای ویژگی ها و شرایط خاص خود می باشند. از این رو، بر اساس شرایط خانم دار و همچنین بر اساس تشخیص های پزشک متخصص یکی از این روش ها استفاده می گردد.

راه ها و روش های دارویی زایمان بدون درد

در کنار روش غیر دارویی که برای زایمان بدون درد، وجود دارد، می توان به روش های دارویی زایمان بدون درد هم اشاره کرد. در این روش، همانطور که از اسمش پیداست، از انواع داروها برای زایمان استفاده می شود. از جمله این داروها که بر اساس نظر پزشک مورد استفاده قرار می گیرد، می توان به بیهوشی موضعی، روش رژیونال، روش سدیش، بلوک پودندال، اسپانیال، استنشاق گاز انتونوکس و غیره اشاره کرد. این روش ها تحت نظر پزشک متخصص و بر اساس شرایط خانم باردار انجام می شود. در این میان، بی حسی اپیدورال یکی از محبوب ترین و شایع ترین روش های استفاده شده در زایمان بی درد می باشد.

بیهوشی که در این روش استفاده می شود، با سایر بیهوشی ها بسیار متفاوت است و حتی می تواند از فردی به فرد دگر متفاوت باشد. چرا که بیهوشی خانم باردار باید، به گونه ای باشد که به مادر و جنین آسیب وارد نکند. حتی در روش های دیگر مانند روش سدیشن از موارد آرام بخش به صورت وریدی و یا عضلانی استفاده می شود تا درد در حین زایمان کاهش پیدا کند و همچنین استرس و اضطراب خانم دار کمتر شود.

با توجه به مزیت ها و فوایدی که زایمان طبیعی دارد، می توان گفت که امروزه روز به روز بر تعداد بانوانی که خواهان این نوع از زایمان هستند، افزوده می شود. ولی با این حال، لازم است این نکته را مدنظر داشت که برای انجام زایمان بی درد، خانم ها، حتما باید با پزشک متخصص خود مشورت کرده و برای انجام آن به بهترین و مجهزترین مراکز مراجعه نمایند.

 

  • برچسب ها: