• ‌مهم ترین و شایع ترین علت خونریزی غیرطبیعی دستگاه تناسلی خانم ها چیست؟/ پولیپ رحم
  • 2024-03-16T10:47:00+03:30

بسیاری از خانم‌ها در طول عمر خود خونریزی و یا لکه بینی غیرطبیعی را تجربه می کنند که از علت آن بی اطلاع هستند. مهم ترین و شایع ترین علت این خونریزی ها معمولاً پولیپ رحم می باشد. برخی اوقات پلیپ های رحم در هنگام تشخیص ناباروری کشف می شوند. ولی نگران نباشید زیرا ۹۵ درصد پولیپ ها خوش خیم هستند و عموماً علامت خاصی ندارند. پلیپ ها در سایز های متفاوت و در قسمت‌های مختلف رحم ممکن است به وجود آمده و رشد کنند. چاقی می تواند امکان بروز پولیپ را تا سه برابر افزایش دهد. لکه بینی بین قاعدگی جز اولین مواردی است که احتمال بروز پلیپ را نشان می دهد.

تقریبا  ۲۵ درصد خانم ها دچار پولیپ رحم می شوند. افراد با فشار خون بالا و همچنین افرادی که داروهای ضد استروژن مانند تاموکسیفن می خورند بیشتر مستعد این بیماری هستند.

تفاوت پولیپ رحم با فیبروم در چیست؟

پولیپ های رحمی معمولاً در در داخل رحم و از بافت آندومتر ایجاد می شوند. ولی فیبروم ها در قسمت بافت های عضلانی رحم تشکیل می شوند. فیبروم های رحمی انواع مختلفی دارند. هر کدام از آن ها در قسمت خاصی از رحم ایجاد می شود.

بهترین زمان تشخیص پلیپ در سونوگرافی، روزهای انتهایی دوره قاعدگی می باشد. زیرا در روزهای انتهایی سیکل قاعدگی ضخامت آندومتر بالا می رود. ولی در خانم‌ های یائسه می توان هر زمان آن را انجام داد. اگر پزشک پس از بررسی‌های زیاد هنوز به پولیپ رحمی شک داشت معمولا از سونوگرافی سه بعدی برای تشخیص دقیق تر استفاده می کند.

پولیپ رحم چیست؟

پولیپ رحم توده های نرم و ریزی هستند که از بافت خود رحم با نام اندومتر ایجاد می شوند. به همین دلیل به آنها پلیپ های اندومتریال گفته می شود. اندازه این پولیپ ها متفاوت می باشد، و از چند میلیمتر تا چند سانتی متر ممکن است به وجود بیایند. این پولیپ ها ممکن است به صورت تکی و یا چندتایی، در رحم تشکیل شوند. معمولا این پلیپ ها در بخش بالای رحم دیده می‌شوند.

تشخیص پولیپ رحم

پزشک متخصص می تواند از روش های زیر برای تشخیص پلیپ رحم استفاده کند:

1. سونوگرافی واژینال؛ پزشک متخصص با استفاده از دستگاه سونوگرافی می‌تواند داخل رحم را مشاهده کند. در این صورت اگر بافت پولیپ وجود داشته باشد، توسط پزشک قابل تشخیص می باشد.
  2. معاینات لگنی؛ در هنگام معاینه لگنی پزشک می تواند پلیپ را مشاهده کند و همچنین می تواند همزمان آن را بردارد.
  3. هیستروسونوگرافی؛ متخصص زنان از این روش در سونوگرافی واژینال استفاده می کند. پزشک متخصص با استفاده از لوله نازک که از طریق واژن وارد رحم می شود، سرم سالین را را به داخل رحم تزریق می کند. این مایع باعث بزرگ شدن رحم می شود که باعث می گردد نمای بهتری از رحم را پزشک مشاهده کند، درنتیجه قدرت تشخیص بالا می رود.
  4. هیستروسکوپی؛ در این روش با استفاده از وسیله تلسکوپ مانندی که از طریق واژن و دهانه رحم، داخل رحم می شود، پزشک می تواند رحم را مشاهده کند و پلیپ را تشخیص دهد. همچنین پزشک می تواند با استفاده از ابزار جراحی همزمان آن را بر دارد.
  5. بیوپسی آندومتر؛ در این روش پزشک منخصص با استفاده از وسیله پلاستیکی نرم برای نمونه برداری از بافت رحم استفاده می کند و نمونه را به آزمایشگاه می‌فرستد. با این روش می توان بدخیمی و یا ابتلا به سرطان را نیز تشخیص داد.
  6. کورتاژ تشخیصی؛ این روش حتما در اتاق جراحی انجام می شود. با استفاده از ابزار فلزی که دارای حلقه ای می باشد. پزشک نمونه برداری از پولیپ رحم را انجام می دهد. پزشک می‌تواند در این حین پلیپ را نیز بردارد.

علائم پلیپ رحمی

هنگامی که پلیپ ها  علائم بروز می دهند، بسیار بیماری جدی تلقی می شود، همانند سرطان رحم یا اندومتر. اگر شما علائمی که در پایین ذکر می شود را در خود مشاهده کردید، حتماً در اولین فرصت به پزشک متخصص زنان مراجعه نمایید.

1. انواع مختلف خونریزی غیر طبیعی واژن
  2. خونریزی شدید قاعدگی
  3. لکه بینی یا خونریزی بین دو قاعدگی
  4. لکه بینی یا خونریزی در هنگام مقاربت جنسی
  5. لکه بینی یا خونریزی بعد از یائسگی
  6. پریودی های نامنظم و اختلالات قاعدگی
  7. دشواری در باروری

راه های درمان پلیپ چیست؟

اگر هیچ علائمی ندارید و پلیپ شما سرطانی نمی باشد، نیاز به درمان خاصی وجود ندارد. شما میتوانید منتظر بمانید که این پلیپ خود به خود از بین برود. اگر یائسه باشید احتمال ابتلا به سرطان بالا می رود و پزشکان تمایل بیشتری برای برداشت پلیپ نشان می دهند.

دارو

برای درمان پولیپ رحم معمولاً داروهای هورمونی افزایش پروژسترون، گونادوتروپین استفاده می کنند. این دارو ها می تواند باعث کنترل میزان هورمون های شما گردد. در نتیجه پولیپ ها کوچک شوند، خونریزی های شدید، کاهش پیدا می کنند. ولی در اغلب موارد با قطع مصرف دارو علائم دوباره بروز می کنند.

جراحی

در این درمان پولیپ رحم، پزشکان اغلب در همان روش تشخیصی پلیپ، مانند کورتاژ تشخیصی و یا هیستروسکوپی، پلیپ را برمی دارند. ولی اگر پولیپ ها دارای سلول های سرطانی باشند، جراح ممکن است برای برداشتن کل رحم هم که هیستروکتومی نامیده می‌شود، اقدام کند .

شما می توانید از طریق همین سایت و یا صفحه اینستاگرامی دکتر پیمانه دهقانی سوالات مربوط به پولیپ رحم را بپرسید و همچنین با ما در ارتباط باشید. همچنین برای استفاده بیشتر از سایت ما، بهتر است از مطالب و مقالات دیگر این سایت نیز بازدید نمایید.

• برچسب ها: